El entierro del señor de orgaz

El entierro del señor de orgaz

The burial of the count of orgaz facts

The Burial of the Count of Orgaz (Spanish: El Entierro del Conde de Orgaz) is a 1586 painting by El Greco, a prominent Renaissance painter, sculptor, and architect of Greek origin. Widely considered among his finest works, it illustrates a popular local legend of his time. An exceptionally large painting, it is divided into two sections, heavenly above and terrestrial below, but it gives little impression of duality, since the upper and lower sections are brought together compositionally.

The painting has been lauded by art scholars, characterized, inter alia, as «one of the most truthful pages in the history of Spain», as a masterpiece of Western art and of late Mannerism, and as the epitome of Greco’s artistic style.[1]

The theme of the painting is inspired by a legend of the early 14th century. In 1323 (or in 1312), a certain Don Gonzalo Ruiz de Toledo, mayor of the town of Orgaz, died (his family later received the title of Count, by which he is generally and posthumously known). Don Gonzalo Ruiz de Toledo was a descendant of the noble Palaiologos family, which produced the last ruling dynasty of the Byzantine Empire. A pious Caballero, the Count of Orgaz was also a philanthropist, who, among other charitable acts, left a sum of money for the enlargement and adornment of the church of Santo Tomé (El Greco’s parish church), where he wanted to be buried.[2]

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The Burial of the Count of Orgaz (Spanish: El Entierro del Conde de Orgaz) is a 1586 painting by El Greco, a prominent Renaissance painter, sculptor, and architect of Greek origin. Widely considered among his finest works, it illustrates a popular local legend of his time. An exceptionally large painting, it is divided into two sections, heavenly above and terrestrial below, but it gives little impression of duality, since the upper and lower sections are brought together compositionally.

The painting has been lauded by art scholars, characterized, inter alia, as «one of the most truthful pages in the history of Spain», as a masterpiece of Western art and of late Mannerism, and as the epitome of Greco’s artistic style.[1]

The theme of the painting is inspired by a legend of the early 14th century. In 1323 (or in 1312), a certain Don Gonzalo Ruiz de Toledo, mayor of the town of Orgaz, died (his family later received the title of Count, by which he is generally and posthumously known). Don Gonzalo Ruiz de Toledo was a descendant of the noble Palaiologos family, which produced the last ruling dynasty of the Byzantine Empire. A pious Caballero, the Count of Orgaz was also a philanthropist, who, among other charitable acts, left a sum of money for the enlargement and adornment of the church of Santo Tomé (El Greco’s parish church), where he wanted to be buried.[2]

wikipedia

Por expresa voluntad suya fue enterrado en la iglesia de Santo Tomé de Toledo (llamada también de santo Tomás Apóstol).[1]​La representación de su entierro está plasmada en el cuadro El entierro del Conde de Orgaz, obra de El Greco.

Fue mayordomo mayor de la reina Constanza de Portugal,[2]​ hija del rey Dionisio I de Portugal y de Santa Isabel de Portugal y esposa de Fernando IV de Castilla,[3]​ y también fue mayordomo menor y ayo del rey Alfonso XI de Castilla, notario mayor de Castilla,[4]​ alcalde mayor de Toledo,[5]​ y ayo de la infanta Beatriz de Castilla, que posteriormente sería reina consorte de Portugal por su matrimonio con Alfonso IV.[6]​

Fue alcalde de Toledo y Notario Mayor del Reino en tiempos de Sancho el Bravo y Fernando el Emplazado. Gonzalo Ruiz de Toledo fue siempre fiel a la reina María de Molina a quien ayudó en su viudez y en conseguir del papa la legitimación de sus hijos. Por su parte contó con la estima de la reina que le confió la tutoría de la infanta Beatriz y más tarde siendo ya abuela, la tutoría de su nieto Alfonso XI, huérfano de padre y madre.

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Don Gonzalo Ruiz de Toledo, fue un piadoso noble del siglo XIV, que quiso dejar testimonio de su fe de muy diversas maneras. Entre estas se hallaban ciertas disposiciones testamentarias a favor de esta parroquia de Santo Tomás Apóstol, lugar escogido para su eterno descanso.

Si bien El Greco siguió las indicaciones dadas por D. Alonso, el cretense se servirá de su vasto conocimiento de la tradición iconográfica oriental para transmitir su propia visión sobre los grandes temas que integran el cuadro. El arte al servicio de un genio; un genio al servicio de la fe.

En 1975, tras un concienzudo estudio científico, el cuadro mereció una notable restauración por parte del I.C.R.O.A.. Además unido a este proceso, fue desmontado de su emplazamiento original y dispuesto en el que ahora se puede contemplar.

La espiritualidad toledana de la época influyó en un Greco que provenía de Venecia, donde la influencia del laicismo en las artes era ya algo patente. Este cuadro representa las dos dimensiones de la existencia humana: abajo la Tierra, la muerte, arriba el Cielo, la vida eterna.

El entierro del señor de orgaz 2022

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