Seurat tarde de domingo en la isla de la grande jatte

Seurat tarde de domingo en la isla de la grande jatte

Circus sideshow

En esta exposición presentó aparte de Tarde de domingo, otros cinco paisajes y tres dibujos. Las principales críticas hacia esta forma de pintar era la falta de espontaneidad que profería el punto frente a la pincelada suelta y enérgica. Lo que si es de justicia decir es que creaba una unidad cromática difícil de igualar por otros puntillistas. Así mismo, conseguía un efecto óptico original que nadie fue capaz de conseguir. Creaba una atmósfera llena de luz y color. Podríamos hacer una reflexión de como actualmente nuestras pantallas se basan en millones de puntitos para reflejar la realidad. Seurat lo conseguía a través de sus cuadros.

Centrándonos en la obra en cuestión, algunos hablaban de ella como una obra tímida y algo primitiva por su rigidez.  Temáticamente es una obra costumbrista, la situamos en la Grande Jatte a las orillas del Sena. Se trata de un lugar que se utilizaba para el esparcimiento y paseo parisino. Podemos estructurarla en una zona de luz y otra de sombra. Destaca la interacción entre personajes verticales, tumbados y sentados. Es curioso como utiliza el color, ya que influye en zonas cercanas colores cercanos. Esto crea un efecto óptico. Utiliza los colores puros y la sombra no solo es negra sino violeta o azulada. El cuadro tiene una perspectiva totalmente estudiada por el pintor.

the circus

Georges Seurat and Paul Signac developed the technique in 1886, branching from Impressionism. The term «Pointillism» was coined by art critics in the late 1880s to ridicule the works of these artists, but is now used without its earlier pejorative connotation.[2] The movement Seurat began with this technique is known as Neo-impressionism. The Divisionists used a similar technique of patterns to form images, though with larger cube-like brushstrokes.[3]

The technique relies on the ability of the eye and mind of the viewer to blend the color spots into a fuller range of tones. It is related to Divisionism, a more technical variant of the method. Divisionism is concerned with color theory, whereas pointillism is more focused on the specific style of brushwork used to apply the paint.[2] It is a technique with few serious practitioners today and is notably seen in the works of Seurat, Signac and Cross. However, see also Andy Warhol’s early works and Pop Art.

From 1905 to 1907, Robert Delaunay and Jean Metzinger painted in a Divisionist style with large squares or ‘cubes’ of color: the size and direction of each gave a sense of rhythm to the painting, yet color varied independently of size and placement.[4] This form of Divisionism was a significant step beyond the preoccupations of Signac and Cross. In 1906, the art critic Louis Chassevent recognized the difference and, as art historian Daniel Robbins pointed out, used the word «cube» which would later be taken up by Louis Vauxcelles to baptize Cubism. Chassevent writes:

la grande jatte meaning

Nombre del artista: Georges Seurathttp://commons.wikimedia.org/wiki/Georges_Seurat?uselang=esNacionalidad del artista: FrancésTipo de pintura: Oleo en canvasDónde puedo ver esta pintura? Instituto de Arte de Chicago, IL, USA

Quién era Seurat?Seurat era un pintor del verano y de la luz del verano. Con mucha frecuencia, le gustaba pasar junto al agua de la isla de La Grande Jatte, junto al Río Sena. Este lugar era muy popular para las excursiones de la burguesía parisina. Esta artista fue el creador de una técnica llamada puntillismo*, que consistía en la colocación de puntos de colores puros en vez de pinceladas sobre tela.

Porqué no duró mucho esta forma de pintar?Esta tendencia no duró mucho tiempo porque se necesitaba de mucha paciencia y mucha elaboración. Además se requería una disciplina que no era compatible con la forma en que los impresionistas trabajaban. Los impresionistas buscaban una representación del mundo en una forma espontánea y directa y esta técnica no lo permitía. El divisionismo lo practicaron pocos pintores, aunque muchos se interesaron por él.Una curiosidad…Seurat utilizó un marco muy sencillo de madera de color claro y lo pintó con el mismo estilo del puntillismo.Todo esto para darle un toque mas de realismo.

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In 1879 Georges Seurat enlisted as a soldier in the French army and was back home by 1880. Later, he ran a small painter’s studio in Paris, and in 1883 showed his work publicly for the first time. The following year, Seurat began to work on La Grande Jatte and exhibited the painting in the spring of 1886 with the Impressionists.[2] With La Grande Jatte, Seurat was immediately acknowledged as the leader of a new and rebellious form of Impressionism called Neo-Impressionism.[3]

Seurat painted A Sunday Afternoon between May 1884 and March 1885, and from October 1885 to May 1886,[4] focusing meticulously on the landscape of the park. He reworked the original and completed numerous preliminary drawings and oil sketches. He sat in the park, creating numerous sketches of the various figures in order to perfect their form. He concentrated on issues of colour, light, and form. The painting is approximately 2 by 3 meters (7 by 10 feet) in size.

The Island of la Grande Jatte is located at the very gates of Paris, lying in the Seine between Neuilly and Levallois-Perret, a short distance from where La Défense business district currently stands. Although for many years it was an industrial site, it is today the site of a public garden and a housing development. When Seurat began the painting in 1884, the island was a bucolic retreat far from the urban center.

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